Γιατί οι Έλληνες του εξωτερικού δεν είναι “διασπορά”

by | Dec 13, 2024 | Editorial and Analysis

BREAKING News

Το τελευταίο διάστημα όλο και πιο συχνά χρησιμοποιείται στον προφορικό αλλά και στον γραπτό λόγο από τους επαΐοντες  της πολιτικής, αλλά και της δημοσιογραφίας, στην Ελλάδα  η λέξη «Διασπορά» προκειμένου να αναφερθούν στον Απόδημο Ελληνισμό.  Μάλιστα, η λέξη χρησιμοποιείται και σε επίσημα έγγραφα καθώς και σε σημαντικούς τίτλους Επιτροπών κλπ. όπως π.χ. «Μόνιμη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για τους Έλληνες της Διασποράς».

Με κάθε σεβασμό προς όλους όσους χρησιμοποιούν την λέξη «Διασπορά» για να περιγράψουν τον Απόδημο Ελληνισμό,  ας μας επιτραπεί να σημειώσουμε ότι η χρήση του όρου «Διασπορά» και μάλιστα από την Βουλή των Ελλήνων ή το ελληνικό ΥΠΕΞ, προκειμένου να αναφερθούμε στον Ελληνισμό του εξωτερικού και γενικότερα στους Απόδημους Έλληνες και τους Έλληνες ομογενείς, αδικεί την Ελλάδα, τους Απόδημους  και τους ίδιους τους φορείς.

Είναι γνωστό ότι η λέξη «Διασπορά είναι ελληνική. Και είναι επίσης γνωστό ότι σχεδόν έχει καθιερωθεί ως ορολογία ακόμη και εκτός Ελλάδος. Ωστόσο, κατά την άποψή μας, δεν αντιπροσωπεύει τη σχέση Ελλήνων εκπατρισμένων με την γενέτειρα.

Θα προσπαθήσουμε να το εξηγήσουμε.

Κατά τη Βικιιπαίδεια: Εκτός όλων των άλλων (σωστών) ερμηνειών που παραθέτει για τη “διασπορά” γράφει: η λέξη «Διασπορά (ομογένεια) είναι λέξη χρησιμοποιούμενη διεθνώς για να υποδηλώσει την ομογένεια». Αλλά, «λέξη χρησιμοποιούμενη» δεν σημαίνει «λέξη σωστή».

Κατά την ταπεινή άποψη του γράφοντος, (που δεν είναι, ωστόσο, ιστορικός ή γλωσσολόγος) η  χώρα μας και όταν ακόμα είχε το σύστημα Πόλη-Κράτος (Αθηναίοι, Σπαρτιάτες, Θηβαίοι κλπ.) διατηρούσε ενιαία εθνικά χαρακτηριστικά. Ήταν όλοι Έλληνες. Και οι πόλεις κράτη ήταν η Ελλάδα της εποχής.  Με την έννοια αυτή,  στους Ολυμπιακούς Αγώνες, που Έλληνες δημιούργησαν,  συμμετείχαν  «μόνον Έλληνες». Με την ίδια έννοια αναφερόμαστε στους «ελληνο-Περσικούς πολέμους». Όχι μόνον Αθηναίοι ή μόνον Μακεδόνες, ή μόνο Θηβαίοι. Αλλά Έλληνες.

Μάλιστα, όταν ο Ξέρξης είπε στον Δημάρατο ότι οι Έλληνες είναι διηρημένοι και δεν θα δυσκολευτεί να τους κατακτήσει, ο Δημάρατος του απάντησε: πως αν κινήσει πόλεμο θα αντιμετωπίσει ενωμένους όλους τους Έλληνες. Σε ερώτηση του Ξέρξη γιατί;  ο Δημάρατος του είπε: «Για το ομόγνωμο, το ομόθυμο και το ομόγλωσσο».

 Αντίθετα, οι Εβραίοι  που δεν είχαν κράτος, ναι, αυτοί  ήταν Εβραίοι της Διασποράς. Το Κράτος του Ισραήλ Εβραίων Ιδρύθηκε το 1948, με σκοπό ακριβώς  να μετατραπεί σε εθνική εστία όσων απανταχού επιθυμούσαν να πολιτογραφηθούν πολίτες του,  απ΄ όπου και αν προέρχονταν. Και σήμερα είναι και αυτοί, Ισραηλίτες του εξωτερικού.

Την άποψη αυτή υιοθετεί (εν μέρει-αν τον ερμηνεύουμε σωστά) και ο  Γ. Μπαμπινιώτης στο Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (1998) όπου στο λήμμα διασπορά αναφέρει: <<Το σκόρπισμα εδώ και κει.   ΣΥΝ. Διασκορπισμός. Η μετανάστευση σε διάφορες χώρες του κόσμου  μέρους μιάς εθνικής ομάδας ενός έθνους ( αρχικώς προκειμένου  για την εγκατάσταση των Εβραίων  σε διάφορα μέρη του κόσμου)>>.

Επομένως, οι Εβραίοι ήταν «Διασπορά» πριν αποκτήσουν Κράτος. Οι  Έλληνες έχουν πατρογονικές εστίες  χιλιάδων ετών στην Ασία, στην Ιταλία, στην Αίγυπτο και αλλού. Είναι αυτοί «Διασπορά»;  Όχι βέβαια. Είναι Έλληνες του εξωτερικού. Και τα παιδιά και τα δισέγγονά τους που έχουν πρώτη τους πατρίδα τη χώρα εγκατάστασης, είναι Έλληνες Ομογενείς. Όπως οι Αιγύπτιοι έχουν θεσπίσει το «Υπουργείο Αποδήμων Αιγυπτίων» με «Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής και Αποδήμων Αιγυπτίων»…

Αλλά ούτε επί Τουρκοκρατίας εμείς είχαμε «διασπορά», αφού όλα τα 400 χρόνια διατηρούσαμε πάντα ζωηρή  την εθνολογική μας συνοχή με τα «κρυφά σχολειά» κλπ. Το ελληνικό κράτος είχαν κατακτήσει οι Οθωμανοί. Το ελληνικό Κράτος συνέδραμαν τότε οι Απόδημοι Έλληνες των ελληνικών παροικιών του εξωτερικού και οι Φιλέλληνες …για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού!

Mε βουρκωμένα μάτια και με ανάμικτα συναισθήματα αποχώρησαν το βράδυ της Τρίτης, 29 Νοεμβρίου 2022 από το αμφιθέατρο του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης οι ομογενείς που παρακολούθησαν την πρεμιέρα της ταινίας «Σμύρνη μου Αγαπημένη» και αναφέρονταν στην ιστορία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας. Αφορούσε, άραγε, την ιστορία της ελληνικής «Διασποράς»;  Ο Ελληνισμός του Πόντου, ήταν Διασπορά; Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας ήταν Διασπορά; Οι Έλληνες της Αιγύπτου από Μεγα Αλέξανδρο αλλά και του 19ου αιώνα και μετέπειτα, είναι Διασπορά;

Η δικαιολογία για τη χρήση του όρου είναι πως Διασπορά γράφεται με λατινικούς χαρακτήρες  diaspora και εύκολα προφέρεται από τους ξένους. Ε, και λοιπόν, είναι αυτός σοβαρός λόγος για να παραχαράξουμε την Ιστορία μας, 3.000 και πλέον ετών;

Ο Οικουμενικός Ελληνισμός, αποτελείται από τους Έλληνες του εσωτερικού και τους Έλληνες του εξωτερικού. Δεν έχουμε Διασπορά.

The views and opinions expressed in this article are those of the authors and do not necessarily reflect the official policy or position of the Dynamis Media Group llc, NeaProini.gr or NeaProini.us. Any content provided by our authors and/or contributors are of their opinion and are not intended to malign any religion, ethnic group, club, organization, company, individual or anyone or anything.

Breaking News